ALFA ROMEO 1750 GTV

Autoart 1:18

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    ALFA ROMEO 1750 GT VELOCE
    1:18 AUTOART (CODE 70101)

    Year/Anno : 1967
    Color : Bianco /White
    My rating/Mio Voto : 90/100
    Value for Money/Rapporto qualità prezzo : 86/100
    Materiale: Diecast

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    L'Alfa Romeo Giulia GT è un'autovettura coupé, costruita dall'Alfa Romeo, su meccanica del modello "Giulia", dal 1963 al 1975.
    La carrozzeria, opera di un giovanissimo Giorgetto Giugiaro all'epoca in forze alla Bertone,andava a coprire il pianale, con passo accorciato da 251 a 235cm, della Giulia Berlina. Sostituendo la Giulietta Sprint,da cui derivano i due volumi e mezzo, mantenne invariata anche la classica collocazione motore e cambio anteriore, con trazione posteriore.

    Il design, era di una filante ed elegante coupé sportiva 2+2. Il curioso scalino anteriore che caratterizzava tutte le versioni prodotte fino al 1968 e parte di quelle prodotte fino al 1971 era dovuto ad un ripensamento tra l'approvazione del disegno e la messa in produzione dell'auto. Originariamente, infatti, doveva essere una presa d'aria poi abolita per contenere i costi. Ne ha definito una importante e riconoscibile caratteristica stilistica. Divenne una delle vetture più ambite del periodo.
    Furono prodotte in tutto diverse versioni nelle varie serie, che si possono classificare in: Sprint GT, GT Junior, GT Veloce e GTC "(Gran Turismo Cabriolet)".
    Nel 1967 le Giulia Sprint lasciarono il posto alla nuova versione, ridenominata GT Veloce (senza il nome Giulia). Rispetto ai modelli precedenti, oltre alla cilindrata maggiorata da 1570 a 1779 cm³ (114cv), la nuova nata aveva la parte anteriore completamente ridisegnata: niente più scalino, ma frontale "liscio" con mascherina nera a singolo baffo cromato, dotata di 4 fari circolari, i fari posteriori erano specifici del modello con il catadiottro rifrangente posto orizzontalmente al centro del faro. Caratteristica distintiva del modello gli stemmi rotondi smaltati raffiguranti il Quadrifoglio Dorato sui montanti posteriori. Anche gli interni presentavano una nuova plancia con nuovi strumenti, inediti sedili profilati (con poggiatesta anteriori estraibili), tunnel centrale dotato di strumentazione. Alcuni ritocchi nel 1969, caratterizzarono la Seconda Serie della 1750 GT Veloce, tra questi i fanalini anteriori integrati nel frontale, nuovi paraurti, diverse coppe ruota, fanali posteriori uguali alle altre GT e diversi sedili e pannelli. Il nuovo motore 00548 garantisce prestazioni notevolmente migliorate, sia in accelerazione e che in ripresa, leggermente aumentata anche la velocità massima (dichiarata ora oltre 190 km/h). La 1750 GT Veloce prima serie è la versione da cui vennero ricavate le GTA-M che per anni dominarono nelle competizioni.
    Nel 1971, la 1750 GT Veloce venne sostituita dalla 2000 Gran Turismo veloce. L'aumento di cilindrata da 1779 a 1962 cm³ (150 cv SAE), fu accompagnato da numerosi aggiornamenti estetici: nuova mascherina anteriore cromata; luci posteriori maggiorate comprendenti le luci retromarcia; e agli interni: nuova strumentazione ed inedita consolle centrale raggruppata in stile 'quadrifoglio' davanti al volante; nuovi sedili anteriori e nuovi rivestimenti). Le innovazioni meccaniche riguardavano la dotazione al propulsore di due carburatori sportivi doppio corpo (indifferentemente Solex ovvero Dell'Orto), ed alla trasmissione del differenziale Torsen autobloccante al 25% (accessorio di cui però solo alcuni esemplari erano dotati). Tra gli optional erano disponibili l'aria condizionata, i cerchi in lega di magnesio tipo "Millerighe" prodotti dalla Campagnolo o dalla Cromodora, la vernice metallizzata ed i vetri atermici. Il peso complessivo rimase nel limite di 1020 kg. L'incremento delle prestazioni portò la velocità massima dichiarata ad oltre 195 km/h. L'incertezza del dato era causata dalla derivazione sportiva del motore in versione GTam, privo di limitatore di giri e suscettibile di variazione della velocità massima in funzione dei rapporti adottati al cambio. L'accelerazione media riscontrata sui modelli non elaborati era di 7,2 secondi (un secondo meno della variante berlina) per raggiungere i 100 km/h (l'originale verifica fu fatta sul parametro delle 60 miglia orarie), e il tempo di 12 secondi e 6 decimi per percorrere, con partenza da fermo, la distanza di 400 metri (ovvero il 1/4 di miglio tipico dei test statunitensi). Queste rilevazioni furono effettuate dal mensile U.S. "Hot Rod" nel mese di ottobre 1980. La rivista definì la 2000 Gran Turismo veloce Alfa Romeo "the only european car able to be called 'muscle car'". La stretta parentela con le 1750 GTAm, portò molte GTv ad essere modificate ed impiegate per l'uso in pista, specialmente nei raduni storici, riducendo così notevolmente il parco vetture originali a disposizione dei collezionisti. Le 2000 Gran Turismo veloce, nel "Classic Alfa Romeo 2013", hanno concluso, in configurazione stradale, al primo e secondo posto della classifica assoluta, davanti alle versioni competizione 1750 GTAm da cui pur derivano, così come documentato dalla rivista italiana Autocapital del novembre 2013. Un particolare estetico che distingue le 2000 GT Veloce è lo scudetto presente sul montante posteriore della vettura: è l'unica ad avere raffigurato un biscione verde smaltato al posto dei convenzionali quadrifoglio verde oppure oro. Non esistono testi o motivazioni attendibili di tale singolarità. La 2000 GT veloce coupé fu prodotta fino al 1976 in quasi 38.000 esemplari di cui 6.337 venduti negli Stati Uniti, e 5.451 allestiti con guida a destra.
    Le GT Veloce Coupé furono sostituite per qualche anno dalla Alfa Romeo Alfetta GT. A metà degli anni '90 il Gruppo Fiat ripropose una versione coupé denominata "GTV", con la corrispondente versione "Spider", che condividono il pianale e la meccanica, come era stato scelto per la "Giulia GT" e il "Duetto".
    1750 GT Veloce 4 cilindri in linea - 1.779cc - 118 cv @ 5.500 rpm - 970kg - 190km/h
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    The Alfa Romeo 105 and 115 series coupés were a range of cars made by the Italian manufacturer Alfa Romeo from 1963 until 1977, based on a shortened floorpan from the Giulia saloon. They were the successors to the Giulietta Sprint coupé.
    The basic body shape shared by all models was designed by Giorgetto Giugiaro for Bertone. It was one of his first major projects for Bertone, and borrowed heavily from his earlier design for the Alfa Romeo 2000 Sprint/2600 Sprint. The balance of glass and metal, the influence of the shape of the front and rear glass on the shape of the cabin, and the flat grille with incorporated headlamps were groundbreaking styling features for the era.
    A limited production (1000 units) convertible was a modification from the standard car by Touring of Milan, offered as a catalogue model by Alfa Romeo called the Giulia Sprint GTC.

    A small number of the GT Junior Zagato were also built with a very different, aerodynamic two-seater coupé body designed by Ercole Spada for Zagato of Milan. These too were offered by Alfa Romeo as catalogue models, as the GT 1300 Junior Zagato and later GT 1600 Junior Zagato.
    All models feature the four cylinder, all-light-alloy Alfa Romeo Twin Cam engine in various cubic capacities from 1290 cc to 1962 cc, all with two valves per cylinder. All versions of this engine fitted to the 105 series coupés featured twin carburettors, except for US market 1750 GTV and 2000 GTV cars which were fitted with fuel injection. Competition models featured cylinder heads with twin spark plugs. Common to all models was also a 5-speed manual transmission and disc brakes on all four wheels. The rear suspension uses a beam axle with coil springs. Air conditioning and a limited slip rear differential were optional on the later models.
    The Alfa Romeo 1750 GT Veloce (also known as 1750 GTV) appeared in 1967 along with the 1750 Berlina sedan and 1750 Spider. The same type of engine was used to power all three versions; this rationalisation was a first for Alfa Romeo.

    The 1750 GTV replaced the Giulia Sprint GT Veloce and introduced many updates and modifications. Most significantly, the engine capacity was increased to 1779 cc displacement (80 mm bore × 88.5 mm stroke, 6.61l oil capacity, 9.58l radiator capacity). Peak power from the engine was increased to 122 PS (90 kW; 120 hp) at 5500 rpm. The stroke was lengthened from 82 to 88.5 mm over the 1600 engine, and a reduced rev limit from 7000 rpm to 6000 rpm. Maximum torque was increased to 186 N·m (137 lb·ft) at 3000 rpm. A higher ratio final drive was fitted (10/41 instead of 9/41) but the same gearbox ratios were retained. The result was that, on paper, the car had only slightly improved performance compared to the Giulia Sprint GT Veloce, but on the road it was much more flexible to drive and it was easier to maintain higher average speeds for fast touring. For the United States market, the 1779 cc engine was fitted with a fuel injection system made by Alfa Romeo subsidiary SPICA, to meet emission control laws that were coming into effect at the time. Fuel injection was also featured on Canadian market cars after 1971. Carburettors were retained for other markets.

    The chassis was also significantly modified. Tire size went to 165/14 from 155/15 and wheel size to 5 1/2J x 14 instead of 5J x 15, giving a wider section and slightly smaller rolling diameter. The suspension geometry was also revised, and an anti-roll bar was fitted to the rear suspension. ATE disc brakes were fitted from the outset, but with bigger front discs and calipers than the ones fitted to GT 1300 Juniors and late Giulia Sprint GT Veloces. The changes resulted in significant improvements to the handling and braking, which once again made it easier for the driver to maintain high average speeds for fast touring.

    The 1750 GTV also departed significantly from the earlier cars externally. New nose styling eliminated the "stepped" hood of the Giulia Sprint GT, GTC, GTA and early GT 1300 Juniors and incorporated four headlamps. For the 1971 model year, United States market 1750 GTV's also featured larger rear light clusters (there were no 1970 model year Alfas on the US market). Besides the chrome "1750" badge on the bootlid, there was also a round Alfa Romeo badge. Similar Quadrofoglio badges to those on the Giulia Sprint GT Veloce were fitted on C pillars, but the Quadrofoglio was coloured gold instead of green. The car also adopted the higher rear wheelarches first seen on the GT 1300 Junior.

    The interior was also much modified over that of earlier cars. There was a new dashboard with large speedometer and tachometer instruments in twin binnacles closer to the driver's line of sight. The instruments were mounted at a more conventional angle, avoiding the reflections caused by the upward angled flat dash of earlier cars. Conversely, auxiliary instruments were moved to angled bezels in the centre console, further from the driver's line of sight than before. The new seats introduced adjustable headrests which merged with the top of the seat when fully down. The window winder levers, the door release levers and the quarterlight vent knobs were also restyled. The remote release for the boot (trunk) lid, located on the inside of the door opening on the B-post just under the door lock striker, was moved from the right hand side of the car to the left hand side. The location of this item was always independent of whether the car was left hand drive or right hand drive.

    Early (Series 1) 1750 GTV's featured the same bumpers as the Giulia Sprint GT Veloce, with the front bumper modified to mount the indicator / sidelight units on the top of its corners, or under the bumper on US market cars.

    The Series 2 1750 GTV of 1970 introduced other mechanical changes, including a dual circuit braking system (split front and rear, with separate servos). The brake and clutch pedals on left hand drive cars were also of an improved pendant design, instead of the earlier floor-hinged type. On right hand drive cars the floor-hinged pedals were retained, as there was no space for the pedal box behind the carburettors. Externally, the series 2 1750 GTV is identified by new, slimmer bumpers with front and rear overriders. The combined front indicator and sidelight units were now mounted to the front panel instead of the front bumper, except again on the 1971-72 US/Canadian market cars. The interior was slightly modified, with the seats retaining the same basic outline but following a simpler design.

    44,269 1750 GTVs were made before their replacement came along.

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    MODELLI CORRELATI:
    ALFA ROMEO SPIDER DUETTO: https://jordanscars.forumfree.it/?t=71370705
     
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